מחר: הממשלה תתכנס לדיון בעניין ההסכם עם לבנון; ארה"ב מברכת

שלמה ריזל No Comments on מחר: הממשלה תתכנס לדיון בעניין ההסכם עם לבנון; ארה"ב מברכת

גורם המעורה במו"מ מסר כי במקביל לנוסח ההסכם, ישראל תקבל מהממשל האמריקאי מכתב ערבויות המבהיר כי ארה"ב מחויבת לזכויותיה הביטחוניות והכלכליות של ישראל בתרחיש בו חיזבאללה או גורם אחר יחליט לאתגר את ההסכם שנחתם

ראש ממשלת המעבר, יאיר לפיד צילום: MARC ISRAEL SELLEM/POOL
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

הממשלה תתכנס מחר (רביעי) בצהריים לדיון בנושא הסכם הגבול הכלכלי הימי עם לבנון, לאחר ההסכמות בין הצדדים ולקראת החתימה על ההסכם. במקביל, ההסכם יונח על שולחנה של הכנסת. ברקע נשמעת ביקורת חריפה מצד האופוזיציה על תוכן ההסכם ועל ההליך שבו מתכוון ראש הממשלה לפיד להעבירו.

עיקרי ההסכם:
– קו הגבול בים בין ישראל ללבנון: קו המצופים יוכר כסטטוס קוו ולא יהיו תביעות לשינוי הקו אלא אם תושג הסכמה עתידית אחרת בין הצדדים.
– לאחר קו המצופים, הקו הימי יתבסס על קו 23.
– ישראל תקבל פיצוי כספי על הכנסות ממאגר צידון בהתאם למו"מ שלה מול חברת טוטאל.

גורם המעורה במו"מ מסר הערב (שלישי) כי במקביל לנוסח ההסכם, ישראל תקבל מהממשל האמריקאי מכתב ערבויות המבהיר כי ארה"ב מחויבת לזכויותיה הביטחוניות והכלכליות של ישראל בתרחיש בו חיזבאללה או גורם אחר יחליט לאתגר את ההסכם שנחתם.

בבסיס המכתב ערבויות לקו המצופים כקו הגנה של ישראל ושמירה על זכויותיה הכלכליות של ישראל במאגר צידון, כמו גם מניעת הגעה ההכנסות מהמאגר לידי חיזבאללה בהתאם למשטר הסנקציות הקיים בארה"ב.

הגורם מסר כי בין הישגי ההסכם שהוא שומר על כלל האינטרסים הביטחוניים של ישראל ועונה על כל דרישות מערכת הביטחון ויביא עימו יציבות אסטרטגית אזורית ויאפשר ללבנון להקים אסדה, כך שבסופו של יום יהיו שתי אסדות האחת מול השניה: בצד הלבנוני וכריש בצד הישראלי.

עוד לדברי הגורם, ההסכם יקטין את התלות של מדינת לבנון באיראן וחיזבאללה ויתרום ליציבותה. הכסף מההפקה הלבנונית לא יגיע לידי חיזבאללה – יש סנקציות אמריקאיות ברורות בנושא הזה.

כמו כן ישראל תקבל תמלוגים עוד בטרם יתחילו להפיק ממאגר צידון ותמלוגים עתידיים מההפקה ובכך ישמרו האינטרסים הכלכליים שלה. ללא הסכם בין ישראל לחברה המפתחת, לבנון לא תוכל לפתח את המאגר.

ראש הממשלה יאיר לפיד שוחח הערב עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שבירך אותו על ההסכם עם לבנון ואמר לו: "אתה עושה היסטוריה". הנשיא הודה לכל הצוות הישראלי שלקח חלק במגעים ונתנו בהם אמון. המנהיגים דנו על חשיבות ההסכם, ש"יבטיח את ביטחונה של ישראל בגבול הצפון ויחזק את הכלכלה הישראלית והלבנונית", כך לפיד לשכת ראש הממשלה.

רה"מ לפיד הודה לנשיא ביידן על מנהיגותו ועל התיווך האמריקאי במו"מ הימי מול לבנון ומול הצוות הישראלי. ראש הממשלה הביע הערכה מיוחדת למתווך האמריקאי, עמוס הוכשטיין, על עשייתו המאומצת והאפקטיבית.

בנוסף, רה"מ לפיד הודה לצוות האמריקאי, היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן ולמתאם למזה"ת וצפון אפריקה במועצה לביטחון לאומי ברט מקגורג.

הנשיא ביידן הדגיש בפני רה"מ לפיד את מחויבותו לביטחון ישראל והיציבות האזורית. עוד הוסיף הנשיא, כי היכולת של שניהם לעבוד יחד ולהגיע להסכם, היא הוכחה לקשר החזק והבלתי ניתן לשבירה בין המנהיגים ובין ישראל וארה"ב. המנהיגים סיכמו להמשיך ולעמוד בקשר רציף וקרוב.

גם הנשיא הלבנוני מישל אעון מסר הערב כי קיבל שיחת טלפון מנשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שבמהלכה ברך אותו על סיום המשא ומתן לרישום הגבולות הימיים והדגיש כי ארה"ב עומדת לצד לבנון בהשגת היציבות ואף עומדת לצידה באופן שיאפשר לה לחזק את הכלכלה שלה ולהפיק תועלת ממשאבי הטבע שלה.

במקביל, ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו כינס הערב מסיבת עיתונאים דחופה בעקבות הדיווחים ולפיהם ישראל תחתום על "הסכם הכניעה" עם חיזבאללה ולבנון. נתניהו אמר כי "במשך למעלה מעשור הממשלות בראשותי לא נכנעו לאיומים של נסראללה – ולא קיבלנו מלחמה. עד שהגיע לפיד. תוך שלושה חודשים לפיד נכנע כניעה מוחלטת לכל הדרישות של חיזבאללה".

video
play-sharp-fill

לדברי נתניהו: "זה איננו הסכם היסטורי, זוהי כניעה היסטורית – מכירת חיסול של לפיד. מי שנכנע כך לחיזבאללה לא יכול להיות ראש ממשלה".

שרת הפנים, איילת שקד הבהירה הערב כי תתנגד להסכם אם לא יובא לשולחן הכנסת. לדברי שקד: "כל הסכם משמעותי בדורות האחרונים הובא לאישור הכנסת מתוך הבנה שבנושאים משמעותיים צריך לחזור אל הריבון. קל וחומר בסיטואציה של ממשלה ללא אמון כנסת".

בתוך כך, יו״ר סיעת הליכוד ומרכז האופוזיציה, ח״כ יריב לוין, ויו״ר סיעת הציונות הדתית, ח״כ אורית סטרוק, פנו ליועצת המשפטית לממשלה, עו״ד גלי בהרב-מיארה, בהמשך לפרסומים בדבר חוות הדעת שהעניקה לכאורה לראש ממשלת המעבר לפיד בישיבת הקבינט בעניין הסכם הגבול עם לבנון. לוין וסטרוק דורשים מהיועמ״שית להעביר להם את חוות דעתה כפי שנמסרה בקבינט, ולפיה המלצתה להעביר את הסכם הגבול הימי עם לבנון לאישור הכנסת.



0 תגובות